Svar: Min datter bliver vist køresyg ...

21. maj 2009

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Roomana

Det lyder ganske rigtigt som om at din datter bliver køresyg, når I kører og jeg tænker her at det er vigtigt at hun har mulighed for at kigge ud af vinduet og at du evt. åbner vinduet lidt på klem, så hun kan få lidt frisk luft.

Hvis du oplever at det er sket efter I har skiftet til en fremadvendt autostol, så lyder det jo som om at kørselsregningen påvirker hende - her tænker jeg dog at det plejer at være modsat, at det hjælper på køresygen at vende med ansigtet frem og ikke mod kørselsretning .. men aldrig regler uden undtagelse :o)

Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at man vælger en bagudvendt stol så længe som muligt. Det svarer i praksis til ca 3 år. Det anbefales også selvom der findes andre godkendte løsninger ...

Begrundelsen er at når børn sidder bagudvendt, bliver kroppen og hovedet presset mod sæderyggen ved en frontal kollision. Kraften bliver derfor fordelt over en større flade, så belastningen på barnet bliver mindre. Hoved og nakke får lille eller ingen tilbagekastning.

I fremadvendt position, hvor barnet sidder og kigger i kørselsretningen, så vil nakken og hovedet ved en frontal kollision få en voldsom bevægelse fremad.

Da hovedet på mindre børn er meget større og tungere end resten af kroppen, så vil risikoen ...

Annonce

... for skade på hals og nakke ved en frontal kollision være langt større, når barnet sidder fremadvendt. Et barn der presses mod selen vil også kunne få indre skader.

Derfor anbefales det nu at man vælger en bagudvendt løsning både når man taler babystol og barnestol. Først når barnet er omkring 3 år skiftes til en fremadvendt autostol og når barnet vokser ud af den skiftes til en selepude. Hele tiden afhænger tidspunktet for skift af barnets vægt og længde.

Det anbefales at man vælger den bagudvendte autostol og så lader barnet sidde med bukkede ben ....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da I har købt en ny autostol, så lyder det naturligvis som om at den skal beholdes - men da den samtidig tilsyneladende påvirker hendes balance og gør at hun kaster op, hvor den bagudvendte gør hende mindre køresyg, så kan I naturligvis overveje om I skal gå tilbage til eller udskifte den nye med en bagudvendt igen ... Ellers er det ofte et spørgsmål om at give hende lidt frisk luft undervejs og prøve at få hende til at fokusere på at kigge ud af vinduet og ikke på legetøj eller andet i bilen.

Medicin mod køresyge anbefales ikke til så lille et barn og er det nødvendigt, fordi man skal på en længere tur sydpå eller lignende, så skal det altid drøftes med lægen.

Fortsat held og lykke, håber I finder en løsning :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!