Svar: Min datter bliver vist køresyg ...
21. maj 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Roomana
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter bliver køresyg, når I kører og jeg tænker her at det er vigtigt at hun har mulighed for at kigge ud af vinduet og at du evt. åbner vinduet lidt på klem, så hun kan få lidt frisk luft.
Hvis du oplever at det er sket efter I har skiftet til en fremadvendt autostol, så lyder det jo som om at kørselsregningen påvirker hende - her tænker jeg dog at det plejer at være modsat, at det hjælper på køresygen at vende med ansigtet frem og ikke mod kørselsretning .. men aldrig regler uden undtagelse :o)
Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at man vælger en bagudvendt stol så længe som muligt. Det svarer i praksis til ca 3 år. Det anbefales også selvom der findes andre godkendte løsninger ...
Begrundelsen er at når børn sidder bagudvendt, bliver kroppen og hovedet presset mod sæderyggen ved en frontal kollision. Kraften bliver derfor fordelt over en større flade, så belastningen på barnet bliver mindre. Hoved og nakke får lille eller ingen tilbagekastning.
I fremadvendt position, hvor barnet sidder og kigger i kørselsretningen, så vil nakken og hovedet ved en frontal kollision få en voldsom bevægelse fremad.
Da hovedet på mindre børn er meget større og tungere end resten af kroppen, så vil risikoen for skade på hals og nakke ved en frontal kollision være langt større, når barnet sidder fremadvendt. Et barn der presses mod selen vil også kunne få indre skader.
Derfor anbefales det nu at man vælger en bagudvendt løsning både når man taler babystol og barnestol. Først når barnet er omkring 3 år skiftes til en fremadvendt autostol og når barnet vokser ud af den skiftes til en selepude. Hele tiden afhænger tidspunktet for skift af barnets vægt og længde.
Det anbefales at man vælger den bagudvendte autostol og så lader barnet sidde med bukkede ben ....
Da I har købt en ny autostol, så lyder det naturligvis som om at den skal beholdes - men da den samtidig tilsyneladende påvirker hendes balance og gør at hun kaster op, hvor den bagudvendte gør hende mindre køresyg, så kan I naturligvis overveje om I skal gå tilbage til eller udskifte den nye med en bagudvendt igen ... Ellers er det ofte et spørgsmål om at give hende lidt frisk luft undervejs og prøve at få hende til at fokusere på at kigge ud af vinduet og ikke på legetøj eller andet i bilen.
Medicin mod køresyge anbefales ikke til så lille et barn og er det nødvendigt, fordi man skal på en længere tur sydpå eller lignende, så skal det altid drøftes med lægen.
Fortsat held og lykke, håber I finder en løsning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske